Thorac Cardiovasc Surg 1972; 20(4): 303-307
DOI: 10.1055/s-0028-1099011
Copyright © 1972 by Georg Thieme Verlag

Richtlinien der chirurgischen Therapie des Spontanpneumothorax

Indications for the surgical therapy of spontaneous pneumothoraxK. Unholtz
  • Städtische Klinik Havelhöhe, Berlin (Ärztl. Direktor: Dr. med. K. Unholtz, Chefarzt der I. Abteilung für Lungenkranke)
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Publication History

Publication Date:
11 December 2008 (online)

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Zusammenfassung

Die operative Sanierung des Spontanpneumothorax ist angezeigt bei:

  • rezidivierendem Spontanpneumothorax,

  • erfolgloser, länger als 8 Tage dauernder Saugdrainage,

  • thorakoskopisch oder röntgenologisch gesichertem bullösen Emphysem,

  • Zustand nach erfolglosen thorakokaustischen Maßnahmen,

  • Hämatopneumothorax,

  • Seropneumothorax mit starker Exsudation, evtl. mit Schwartenbildung,

  • Pyopneumothorax, hier jedoch nicht im akuten Stadium.

Obwohl die operativ behandelten Patienten mit Spontanpneumothorax in der Regel eine schlechtere Ausgangssituation haben, sind die Ergebnisse der chirurgischen Therapie hinsichtlich Rezidivfreiheit, Funktion und Arbeitsfähigkeit besser als bei konservativer Behandlung.

Summary

The operative treatment of spontaneous pneumothorax is indicated for:

  • recurrent spontaneous pneumothorax;

  • suction drainage which is not successful after 8 days;

  • bullous emphysema confirmed thorascopically or radiologically;

  • condition after unsuccessful thoraco-caustic treatment;

  • heamatopneumothorax;

  • seropneumothorax with marked exudation or pronounced scarring;

  • pyopneumothorax but not in the acute stage.

Although the initial condition of patients with spontaneous pneumothorax is poor, the results of surgery as far as recurrence function and ability to work are concerned are better than after conservative treatment.