Aktuelle Rheumatologie 1994; 19(5): 136-141
DOI: 10.1055/s-2008-1046677
Originalien

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

MRT gestützte Diagnostik und Verlaufskontrolle bei Operationen von rheumatischen Humeruskopfzysten in semiarthroskopischer Technik

MRI Assisted Diagnosis and Followup after Operation of Rheumatoid Cysts in the Proximal Humerus Using a Semiarthroscopic TechniqueH.  van den Boom1 , K.  Schmidt2 , R. K. Miehlke2
  • 1Seehospital Sahlenburg der Nordheimstiftung, Cuxhaven
  • 2Nordwestdeutsches Rheumazentrum Sendenhorst am St. Josef Stift, Sendenhorst
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Large cysts of the proximal humerus in patients with rheumatoid arthritis are an indication for curettage, bone grafting and simultanious synovectomy of the glenohumeral joint. Magnetic resonance imaging offers advantages in preoperative planning and in postoperative controls compared to other diagnostic methods, because it allows judgement of the bone as well as the soft tissue.

MRI tomograms of three patients with large cysts of the humeral head are demonstrated. All patients were operated with an semiarthroscopic technique. In this technique the joint capsule has not to be opened and the synovectomy is performed with an synovial resector under control of an arthroscope. Minimal trauma to the soft tissue, less impairment to the blood supply of the humeral head and therefore the option of an early rehabilitation are the advantages of this procedure compared to the open technique.

Zusammenfassung

Große Zysten im proximalen Humerus, die bei Patienten mit chronischer Polyarthritis auftreten,ergeben eine Indikation zur Zystenausräumung, Spongiosaauffüllung und gleichzeitigen Synovektomie des Schultergelenkes. Die Magnetresonanztomographie bietet in der präoperativen Planung und auch für postoperative Kontrollen Vorteile gegenüber anderen Verfahren,da sowohl knöcherne als auch Weichteilstrukturen beurteilt werden können.

Anhand von drei Fällen werden die MRTBefunde dargestellt. Die Synovektomie wurde bei diesen Patienten in einer semiarthroskopischen Technik durchgeführt. Dabei wird die Synovektomie ohne Eröffnung der Kapsel mit einem Synovialresektor unter Sichtkontrolle mit einem Arthroskop durchgeführt. Die Vorteile dieser Methode liegen in der geringeren Beeinträchtigung der Durchblutung des Humerus, der geringeren Gewebstraumatisierung und der dadurch möglichen schnelleren Rehabilitation im Vergleich zum offenen Verfahren.