Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1985; 20(3): 131-135
DOI: 10.1055/s-2007-1003099
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Anästhesie bei kraniofazialen Eingriffen im Kindesalter

Anaesthesia for Craniofacial Surgery in Childhood S. Jelen-Esselborn, Th.-O. Schmid
  • Institut für Anästhesiologie der Technischen Universität München (Direktor: Professor Dr. med. E. Kolb)
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Publication Date:
22 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 9 Kindern mit schweren kraniofazialen Mißbildungen wurden 11 große Korrekturplastiken durchgeführt, davon zweimal eine einzeitige kranio-orbito-faziale Plastik. Die Narkosedauer lag zwischen 7 und 11 Stunden. Die Narkose wurde als Inhalationsnarkose mit intermittierenden Dosen Analgetika geführt. Intraoperative Probleme betrafen vor allem die Sicherung der Luftwege, die Körpertemperatur und die beträchtlichen Blutverluste. Alle Kinder waren bei Narkoseende wach, 3 wurden sofort extubiert; bei den übrigen, bei denen das Mittelgesicht mobilisiert war, wurde der Tubus für mindestens 48 h belassen.

Summary

Nine children with severe craniofacial malformations underwent eleven major reconstructive craniofacial osteotomies; in two children, cranio-orbito-facial reconstructions were performed. Anaesthesia lasted from seven to eleven hours. The anaesthetic technique consisted of inhalation anaesthetics and supplementation with narcotics.

Intraoperative problems were seen mainly regarding the protection of airways, the body temperature, and the extensive blood loss. At the end of anaesthesia all children were awake, three were extubated in the operating room. In children with mid-face advancement the nasotracheal tube was left in place for at least 48 hours.